Friday, November 24, 2006

Wabe Roskam schreef hier:


"Multicultureel?

Bestaat multiculturalisme? "We zijn een multicultureel land", zei de minister-president van dit land na de rellen tussen verschillende culturen. Maar wat zegt dat? Multicultureel betekent niet meer dan veelzijdigheid van culturen. Cultuurtolerantie zou misschien een veel beter en toepasselijker woord zijn. Het feit dat we hier multiculturaliteit hebben staat vast. Maar het zegt niet dat we daar dan ook goed mee omgaan. " .............

Dit onderwerp kwam ook weer op tafel gedurende een vergadering van de Federatie van Nederlandse Verenigingen, in Nieuw Zuid Wales.

Van mij mag multiculturisme hier blijven bestaan, want....... ik heb een Graduate Diploma in Educational Studies ( Multicultural Education) van de University of New England (Armidale, NSW).

Het zou dus gek zijn als ik kwalificaties had in iets dat niet (meer) zou bestaan.

Wabe Roskam gaf een definitie van multiculturisme. Maar gedurende een z.g., 'residential', op UNE, begon iemand een lezing met een lijst van definities van multiculturisme die ZEER lang was.

In de jaren 70 hoorde ik aardig wat keren dat er WEER een nieuwe beschrijving was uitgevonden, voor onze situatie hier maar multiculturisme schijnt toch de beschrijving te zijn die blijft hangen.

Ik heb nooit in de 'invisible Dutch' hier willen geloven. Het voorbeeld, dat ik zo graag aanhaal, is hoe gemakkelijk het was om de immigranten uit Nederland hier kwaad te maken toen het er ongeveer 30 jaar terug op ging lijken dat KLM niet meer direkt tussen Sydney en Amsterdam mocht vliegen.

Ik werd in 1962 Australier (Zat op de kweekschool. Wilde onderwijzer worden. Dan MOEST je Australier worden.). Een paar jaar geleden ontdekte ik dat ik ook nog Nederlander mocht zijn, omdat ik in 1962 nog niet meerderjarig (21) was.

En dat vind ik best goed. Ik BEN een OZCLOGGIE. Daar is niets aan te doen. Mijn dochter en zoon vinden het interesant dat zij een 'Nederlandse' vader en een Australische (Engels/Iers achtergrond) hebben. Momenteel hebben zij toevallig, allebei een vriend(in) van Italiaanse afkomst.

Dat is toch multicultureel?

No comments: